Tips til at få en højere VO2 max

Din VO2 max er din maksimale iltoptagelse. Der kan være flere grunde til, hvorfor du gerne vil have en højere VO2 max. Det kan være, at du gør det for sundhedens skyld. Det kan også være, at du gerne vil slå din ven til en Coopertest. Uanset hvad så findes der gode måder, hvorpå du kan få en højere VO2 max.

Her kan du læse nogle gode tips til at få en højere VO2 max.

Brug et pulsur når du træner

Det er en god ide at holde øje med din puls, mens du træner. Det gælder jo om at komme op på en høj puls, når du gerne vil træne din maksimale iltoptagelse. Med et pulsur kan du således finde ud af, om du skal presse dig selv, eller blot holde dig til det samme træningsniveau.

Du kan købe et pulsur her: https://www.billig-fitness.dk/collections/beurer.

Lav en træningsplan

Det er en god ide at lave en træningsplan, som du kan holde dig til. Med en træningsplan kan du sikre dig, at du træner på en måde, som bevirker en træning af din VO2 max. Du kan således tilpasse denne træningsplan til din hverdag, så du kan træne i den rette tidsmængde på de rette tidspunkter.

Det er desuden vigtigt, at du tænker progression, når du laver din træningsplan. Du bør nemlig presse dig selv mere og mere igennem din træning, så du sikrer dig, at du forbedrer dig efter hver træning.

Spis en god kost

En god kost kan også hjælpe dig på vej til at få en højere VO2 max. Dermed kan du forsøge at spise en bedre kost i hverdagen.

Sæt en deadline

Det er en god ide at have en motivationsfaktor, når du træner din VO2 max. Du kan således sætte en deadline, hvor du skal have sat et mål for din forventede VO2 max.