Har du startet egen virksomhed?: Gode råd til iværksætteren

vækst

Går du med en iværksætter i maven og drømmer om at starte din egen virksomhed? Går du og brygger på et tøjmærke, en lokal butik i Kolding, en tømrervirksomhed eller den næste innovative app til smartphonen? Så er det måske også gået op for dig, at det ikke nødvendigvis er lige til at starte sin egen virksomhed. Det er et modigt og risikofyldt skridt, der ofte involverer et økonomisk indskud og en chance for at fejle. Men der er også en masse tekniske og administrative detaljer, som man kan gå død i. Til sidst er det også et spørgsmål om markedsføring. Man kan sagtens have et nyskabende produkt i topkvalitet, men hvis det ikke er markedsført ordentligt og tilstrækkeligt, så vil det aldrig nå kunderne. Her følger en kort guide med nogle overordnede råd til dig, der går rundt med drømmen om at starte en ny virksomhed. Følger du disse gode råd, kan du ikke undgå at møde succes på markedet.

Regnskab

Måske et af de mere kedelige punkter på denne liste, men bestemt ikke mindre vigtigt. Så mange unge virksomheder knækker halsen på ikke at have styr på økonomi og regnskab. Det er essentielt, at du og dine eventuelle mediværksættere sætter sig ned og tager et kig på regnskab og økonomi. En god økonomi er grundlaget for enhver sund virksomhed. Dinero er et af de gode værktøjer, der er på markedet, når det kommer til regnskabet. Dinero er et gratis online regnskabsprogram, der, i modsætning til Excel, er lovligt at lave jeres regnskab i. Dinero er lavet af iværksættere til iværksætteri, så Dinero kunne være et godt sted at starte med regnskabet.

Du bør oppe dit social media-game

I disse tider må man absolut ikke undervurdere sociale medier, og hvad de kan gøre for din virksomhed. Faktisk kan man argumentere for, at du ikke kan få succes i dag uden. Markedsføring er uhyre vigtigt for en ny virksomhed. Her er sociale medier et utroligt værdifuldt værktøj i hænderne på iværksætteren. Du kan promovere via reklamer på Youtube, Facebook og Instagram. Du kan betale influencers og kendte for at reklamere for dine produkter. Eller du kan sprede ordet gennem eget netværk og løfte dit produkt til nye højder på den måde. Her er netværk nøgleordet.

Konkurrenter og marked

En af de allervigtigste ting at have for øje, når man starter en virksomhed, er din placering på markedet. Det er fuldstændig afgørende, at du forstår, hvad du bidrager med blandt de virksomheder, der er dine konkurrenter. Udfylder du et behov, der ikke udfyldes af de andre virksomheder, vil du automatisk have en markedsmæssig fordel. Ydermere er det din opgave at blive ved med at tilbyde dine kunder noget, de ikke kan få andre steder og som dine konkurrenter ikke blot kan kopiere.