Business Intelligence – datadrevne løsninger er fremtiden
Business Intelligence er alle steder på vej frem. Og hvis du ikke allerede kender til Business Intelligence, så vil jeg lige hurtigt fortælle dig, hvad det handler om. Fortælle dig om hvad der her er tale om. Begrebet er nemlig så centralt i dag, at man bare er nødt til at kende det, hvis man vil forstå, hvordan mange virksomheder træffer deres beslutninger. Business Intelligence er selvsagt derfor nødvendig at forstå, hvis man vil være med på beatet. Hvis man vil være med på databeatet, som man jo også noget så fint kunne vælge at kalde det. Men nu ikke flere svinkeærinder. Lad os stille helt skarpt på det, som det hele handler om. Business Intelligence. Lad os zoome helt ind på dette begreb. Business Intelligence er kort fortalt en særlig analysemetode, der kortlægger store mængder af data (Big Data) og gør dem forståelige. Mange virksomheder har en hel masse data liggende, som ligger ufiltrerede og uanalyserede og gemmer sig på de mørke firmadatabaser. Denne data kunne, hvis den altså blev brugt, omdannes til penge. Der kan nemlig gemme sig den dyrebareste information her. Det kunne være kundedata, der sagde noget om, hvornår på dagen, der blev solgt mest og anden lignende data. Denne information bliver ikke tilgængelig for en virksomhed, hvis den ikke bliver udlagt. Og Business Intelligence kommer ind i billedet her. For Business Intelligence er netop den analysemetode, der tolker og anskueliggør (for eksempel ved hjælp af dashboards) denne data, så den kan bruges og tilgås. Med hjælp fra Business Intelligence bliver det altså muligt for en virksomhed at træffe sine beslutninger og lave sine strategier baseret på data. Det er ikke længere mavefornemmelser og upræcise skøn, men helt konkret data, der kan evidensbasere indsatsen, som sætter styringen for virksomhedens fremtidige ageren. Fremtidens virksomheder benytter sig af datadrevne løsninger. Og Business Intelligence er en vigtig faktor her.
Business Intelligence i sportsverdenen
Business Intelligence har gjort sit indtog mange steder. F.eks. i sportsverden begynder det også at blive mere og mere almindeligt at benytte sig af data, når man skal lægge strategier, og når man skal købe spillere. Du, min kære læser, kender sikkert til Moneyball, som er en amerikansk film, der meget fint viser, hvordan data kan bruges i sport. Hvis vi skal finde et ikke-fiktivt eksempel, kan man blot vende blikket mod FC Midtjylland herhjemme, som også benytter sig af data, når de vælger at købe spillere. Det samme gør sig også gældende for Brentford og Liverpool. Business Intelligence er altså ved at blive ret så almindeligt.
Business Intelligence – er det noget du skulle overveje?
Hvis du, min kære læser, arbejder i en virksomhed, hvor dette kunne være relevant, så synes jeg, at du skulle tage initiativ til at få igangsat nogle sådanne processer, som jeg lige har beskrevet. Business Intelligence vil helt sikkert også kunne være til stor hjælp for din virksomhed. Der er så mange data, som bare venter på at blive gravet frem og analyseret. Så kom nu i gang.